Gratis verzending vanaf €35,-
Unieke producten
Milieuvriendelijk, hoogste kwaliteit
Professioneel advies: 085 - 743 03 12

Wat is een funnel?

De letterlijke vertaling van het woord ‘funnel’ is koker of trechter. In dit geval gaat het om een trechter.

Een funnel is een trechter die potentiële klanten filtert zodat het leads worden en uiteindelijk zelfs betalende klanten.

Een funnel is dus een proces.

Opbouw

De opbouw van een funnel in de meeste gevallen is:

  • Social Media links / Google zoekresultaat / SEA
  • Blog (met informatie)
  • Gratis weggever
  • E-mailing
  • Aankoop

TOFU

Top of the funnel: In deze fase trek je potentiële klanten aan door actief te zijn op Social Media (Social Selling of Social Media Campagnes), goed vindbaar te zijn in Google (SEO) of op Google te adverteren (SEA). Veelal word er gebruik gemaakt van Blogs als eerste kennismaking met het bedrijf (of de ondernemer).

MOFU

Middle of the funnel: In dit stadium bied je de bezoeker zo veel mogelijk informatie zodat ze steeds meer weten over het onderwerp. Daarnaast probeer je ze te verleiden hun contactgegevens achter te laten door ze bijvoorbeeld iets gratis aan te bieden (White paper, checklist, proefabonnement etc.).

BOFU

Bottom of the funnel: In deze laatste fase probeer je de klant te verleiden tot het doen van een aankoop. De kans dat ze hier toe overgaan is redelijk groot want ze kennen je inmiddels goed en je hebt vertrouwen opgebouwd.

Awareness, Interest, Desire en Action

Dit is, als het ware, de route die een gemiddelde klant aflegt voordat hij/zij overgaat tot aankoop. Een goede funnel leidt je toekomstige klant door dit proces.

Het is dus van belang om de klantreis van jouw bedrijf goed in beeld te hebben voordat je de content van je funnel gaat maken!

Plan je vrijblijvend, kosteloos Strategiegesprek in en we gaan kijken hoe jouw funnel eruit zou kunnen zien.