fbpx
Gratis verzending vanaf €35,-
Unieke producten
Milieuvriendelijk, hoogste kwaliteit
Professioneel advies: 085 - 743 03 12

Waarom veel winkelketens het moeilijk hebben…

14 augustus 2020

Veel grote winkelketens waarvan we 10 jaar geleden nog dachten dat ze er altijd zouden zijn, hebben het moeilijk hun hoofd boven water te houden.

Velen zijn er al omgevallen, terwijl we 10 jaar geleden de discussie hadden dat deze winkelketens de zelfstandige winkels bedreigden. Wat is er misgegaan?

Daar zijn verschillende redenen voor aan te geven natuurlijk. Één van de meest gebruikte redenen zijn de Webshops. De winkelketens geven aan veel omzet te verliezen aan deze online retailers.

Ik denk dat het net iets anders ligt….

Natuurlijk de webshops pakken een gedeelte van de markt, maar de vraag is: Waarom? Waarom koopt een consument liever iets online dan in een winkel? Is dat de prijs, gemak, parkeergelden, openingstijden, of is er iets anders aan de hand?

Waarom?

Ik ben ervan overtuigd dat de consument eigenlijk liever koopt in een winkel! Als je iets koopt is het veel fijner dat je meteen kunt beschikken over het item in plaats van er 1 of meerdere dagen op te moeten wachten. Vinden vrouwen het ineens niet meer leuk om lekker te shoppen? Natuurlijk wel! Dat doen ze ook, maar veel winkeliers klagen erover dat shoppers vervolgens de daadwerkelijke aankoop online doen….

Dat hebben deze winkelketens (en veel winkeliers) aan zichzelf te danken! Al jaren is zijn er twee trends gaande:

  1. De openingstijden verruimen
  2. Winkelpersoneel wordt steeds jonger, onervaren en goedkoper.

Door de verruiming van de openingstijden stijgen de kosten van de winkels. Steeds langer moet het licht aan, de verwarming en moet de winkel bezet worden. Om de winstmarge op peil te houden zijn winkel(ketens) gaan besparen op hun personeel.

Winkelpersoneel

Ze nemen steeds jongere personeelsleden aan omdat deze goedkoper zijn. Er wordt te weinig geïnvesteerd in deze personeelsleden omdat dat geld kost en het verloop hoog is. Dit resulteert in onervaren winkelpersoneel. Terwijl het onderscheidend vermogen van fysieke winkels ten opzichte van de online webshops nou juist het personeel is!

Hoe fijn is het om advies te kunnen vragen over je aankoop? Of het nou gaat om apparaten, kleding, meubels, je wil graag goed geadviseerd worden, vriendelijk behandeld. Het winkelen moet een beleving zijn!

Met name grote winkelketens hebben door te besparen op de kwaliteit van het personeel het kind (hun onderscheidend vermogen) met het badwater (personeelskosten) weggegooid!

Daarom verliezen ze de strijd met Wehkamp, Bol.com, Coolblue etc.

Onderscheidend vermogen

Waarom zou je naar een winkel gaan om daar geholpen te worden door een ongeïnteresseerde, onwetende tiener die je liever ziet gaan dan komen (ik weet dat ik enorm generaliseer). Waarom zou je de moeite nemen om naar de stad te rijden, je auto te parkeren, parkeergeld te betalen als de toegevoegde waarde van de fysieke winkel NUL is?

Natuurlijk zijn er uitzonderingen en zijn er winkels die het wel goed doen, maar als dat er te weinig worden dan gaan mensen niet meer naar de stad!

Ook niet voor die paar uitzonderingen op de regel.

Daarom deze oproep aan alle winkeliers: investeer in de kwaliteit van je personeel, train ze (in zowel verkoop, product en hospitality). Zij zijn je kapitaal, je onderscheidend vermogen! Zij kunnen ervoor zorgen dat je klanten WEL bij jou kopen….

Gerelateerde artikelen

Potentiële klanten vs. Leads

-

Aanbevelingen

-

Koert Verriet

#LetsConnect

4 thoughts on “Waarom veel winkelketens het moeilijk hebben…

  1. Beste Koert, ik heb een idee! We gaan winkels openen die maar een klein aantal uur per week open zijn, en excelleren in services, kennis, toegevoegde waarde etc. Als iets goed is heb je er immers wat voor over. Kosten gaan zitten in kwaliteit van het aanbod/services, niet in ‘lekker lang open’ Zou mij aanspreken om meerdere redenen.

    1. Arthur, ik heb nooit begrepen waarom alle winkels open zijn van 9 tot 18 (doordeweeks) als de meeste mensen aan het werk zijn.

      Natuurlijk is dat logisch voor een supermarkt maar voor een meubelzaak of zo?

      Die zouden iedere doordeweekse avond van 18 tot 21 en beide weekend dagen open moeten zijn, niet meer.

  2. Ook het assortiment en de voorraad moet je meenemen. Als je naar een gereedschapswinkel gaat voor een boormachine, dan hebben ze er maar een paar tentoongesteld. Natuurlijk wil je een ander model, die wil de winkelier best voor je bestellen…..

  3. Ik sprak onlangs een eigenaar van een selexion elektrozaak, ooit een specialist in Böse en andere hifi producten, een hersteldienst om u tegen te zeggen op gebied van witgoed.

    Hij moest even z’n gal spugen wanneer ik hem confronteerde dat een bepaalde headset in z’n winkel een generatie ouder was dan de nieuwste en dan nog meer koste dan die variant op Coolblue of andere grootketens.

    Hij gaf aan dat hun prijzen en kortingen opgelegd werden door die grote merken en zij geen korting mochten geven om aan dezelfde prijs te geraken , maar dat de online resellers daar de uitzondering op krijgen, logisch, als bose afspraken maakt met iemand die 1000den headsets verkoopt of iemand die er 3 verkoopt.

    Lang verhaal kort, sinds enkele maand is er een totale uitverkoop, en stopt de winkel. Het oude ervaren personeel was ook niet te spreken over de nieuwste functionaliteiten en de stock van de winkel kon zo snel niet mee.

    Ik hou vooral van de no questions asked service van bol en coolblue , bevalt het je niet, stuurt het dan terug, iets wat je nooit kon vragen in dergelijke zaken.

    Inderdaad , de openingsuren, de prijzen, maar in de winkel sta je alleen en enkel met een verkoper die uit is op verkopen. Online beschik je vaak over talloze meningen en reviews, een beetje research voor de aankoop van iets nieuws is vaak geruststellend.

    De hoeveelheid verkoop dekt de kost van de servicedienst bij bol en Coolblue, maar wat als je als winkelier nauwelijks aan die prijs geraakt en dan nog je tijd quasi gratis moet geven aan service en opvolging?

    De service van info vind je dezer dagen gratis online uit reviewers die de kost terug verdienen uit adds. De service nadien , zelfs de producent raadt aan om een nieuwe te kopen.
    Een herstelling? De wisselstukken zijn bijna even duur als een nieuw product.

    Ik merk vaak naar de alternatieve webshop te gaan als het om iets speciaals gaat en die webshop zich heeft voorzien op alle specialisatie , dan geeft het ook niet als een antwoord of verzending langer op zich laat wachten, of dat deze van op 800km vandaan komt.

    Echter meubels , daar zit m’n dilemma, ga ik ergens om te testen of die bureaustoel lekker zit , of bespaar ik 300€ en geloof ik de reviews.

    Graag eens je mening hierover, wat is een mogelijke alternatief voor de “gewone” Fysieke winkel?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *