Gratis verzending vanaf €35,-
Unieke producten
Milieuvriendelijk, hoogste kwaliteit
Professioneel advies: 085 - 743 03 12

Online klantenbinding

14 mei 2021

Er zijn nog veel mensen die hun groenten halen bij de groenteboer, kaas bij de kaasboer en hun vlees bij de slager. Waarom?

Zijn de groenten bij de groenteboer verser, lekkerder of goedkoper. Misschien, maar waarschijnlijk niet. Is het vlees van de slager lekkerder, beter of worden die koeien beter behandeld? Heb je bij de kaasboer meer keus of lekkerdere kaas? Misschien wel, maar toch denk ik dat er een belangrijkere reden is.

Je ziet de eigenaar van de winkel! Je kent de groenteboer, je weet de naam van de slager, je hebt nog bij de zus van de kaasboer op school gezeten. Het is persoonlijker. Veel mensen geven hun geld liever uit aan een zelfstandig ondernemer dan aan een onpersoonlijke supermarktketen. Natuurlijk, die Frank Lammers is leuk en die supermarktmanager in de reclame van AH is grappig. Toch blijft dat onpersoonlijk. Als je een hamburger bij de slager koopt dan weet je waar je geld heen gaat. Dat geeft meer voldoening. Daarom kom je daar telkens weer, toch?

Natuurlijk, je gaat het liefst naar je vaste supermarkt. Want daar ken je de weg, je weet waar alles ligt. Als het toevallig een keer beter uitkomt dat je naar die andere supermarkt gaat, vanwege een super-aktie of zo, grote kans dat je daar dan ook de rest van je boodschappen doet. Je voelt je er niet schuldig over. Hoe anders is dat voor die slager, kapper of schoonheidsspecialist? Ik zie mijn vaste kapster al kijken… “zo heb ik het de vorige keer niet geknipt!”

Hoe gaaf zou het zijn als jij, als zelfstandig of MKB ondernemer, ook zo’n band hebt met jouw klanten? Het maakt niet zoveel uit wat jouw branche is. Jij kunt ook zo’n band opbouwen met jouw klanten. Sterker nog…. Je kunt als zo’n band hebben voordat ze klant zijn, met je potentiële klant! Dat is namelijk wat Social Selling doet. Door mensen niet alleen kennis te laten maken met jouw bedrijf, product of dienst maar vooral met de mens achter het bedrijf. Met jou als ondernemer of met jouw werknemers.

Stel je voor. Je erft een hele oude Rolex horloge. Hij loopt niet meer maar je bent er wel blij mee vanwege de emotionele waarde. Je wil hem graag laten reviseren want je wil hem gaan dragen, hij moet dus weer lopen. Online ga je op zoek naar iemand die dit voor je kan doen. Je vindt drie bedrijven. Één blijkt de grootste te zijn op het gebied van vintage horloges en ze handelen in alle tweedehands merkhorloges. Ook reviseren ze horloges. Je blijkt hem ook op te kunnen sturen naar Rob. Op zijn website staat een postbus en hij zegt dat hij gegarandeerd de goedkoopste is. Veel meer informatie is er niet te vinden. Het laatste bedrijf heeft een hele mooie site. Het blijkt te gaan om Paul van As. Net als zijn opa en vader handelt hij uitsluitend in Rolex horloges en hebben zich gespecialiseerd in het reviseren van Rolex horloges. Op de ‘Over mij’ pagina legt Paul uit dat hij als kleine jongen al vol verbazing naar zijn opa keek als hij aan die mooie horloges aan het sleutelen was. Zijn opa was zijn held als hij zag dat het hem lukte zo’n horloge weer aan de praat te krijgen. Trots als een pauw vertelde Paul op school wat zijn opa en vader deden en dat hij dit later ook wilde gaan doen. Na jarenlang in de leer te zijn geweest bij zowel Rolex als zijn vader heeft hij 15 jaar gelden de zaak van zijn vader overgenomen.

Wie mag het horloge van jouw grootvader reviseren? Simpele keuze toch? Dat is wat Social Selling doet!

Gerelateerde artikelen

Zakelijk vs Persoonlijk

-

Jouw WHY als onderscheidend vermogen….

-

Koert Verriet

#LetsConnect

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *