fbpx
Gratis verzending vanaf €35,-
Unieke producten
Milieuvriendelijk, hoogste kwaliteit
Professioneel advies: 085 - 743 03 12

Onderscheidend Vermogen

21 juni 2020

Na mijn baantje als schoenverkoper ging ik in een waterbeddenwinkel werken.

De belangrijkste reden hiervoor was dat deze winkel pas om 10:00 open ging. Als student ging ik natuurlijk regelmatig stappen en dan is dat uurtje extra slapen heel fijn!

Dit bleek, achteraf gezien, een belangrijke stap in mijn loopbaan. Niet alleen leerde ik hier echt goed te verkopen. Ik deed hier een heleboel inzichten op die ik later nog veelvuldig heb toegepast.

Een van die inzichten, die ik nog steeds toepas, heeft te maken met: Onderscheidend Vermogen.

De waterbeddenwinkel zat in een straat in Rotterdam (Goudsesingel) waar nog 2 waterbeddenwinkels zaten. Waterbedden waren toen nog ‘in’.

Ik had al snel door dat deze concurrentie lastig was. Wij waren namelijk zeker niet de goedkoopste! Dus moesten we de beste zijn. 

We waren ook de beste. We verkochten de hoogste kwaliteit waterbedden maar hoe bewijs je dat aan je klant?

Één van de meest gestelde vragen was: “Kan zo’n waterbed lek en wat gebeurd er dan?”. Dat was blijkbaar iets waar mensen zich zorgen over maken bij aanschaf van een waterbed.

Ineens realiseerde ik me wat we moesten doen! Eerst nog even toestemming gevraagd aan de eigenaar. Het mocht zodra ik had uitgelegd waarom het zo’n goed idee was.

Met mijn 95 kilo ging ik, als die vraag  werd gesteld, met mijn schoenen aan, op het waterbed springen. Die blikken van de klanten waren onbetaalbaar! 

Ineens realiseerden ze zich dat zo’n waterbed, mits van goede kwaliteit, echt niet zomaar lek ging. 
Altijd vertelde ik erbij dat je dat niet met naaldhakken moest doen, natuurlijk…

Vanaf dat moment ging mijn conversie (percentage orders t.o.v. aantal gesprekken) enorm omhoog. 

Mensen bleven zich mij herinneren als die dikke gekke verkoper die zomaar op waterbedden stond te springen en tegelijkertijd had ik bewezen dat onze waterbedden de beste waren.

Wat is jouw onderscheidend vermogen en hoe breng jij dat over aan jouw klanten?

Plan een gratis intakegesprek en we gaan het erover hebben!

Gerelateerde artikelen

Potentiële klanten vs. Leads

-

Aanbevelingen

-

Koert Verriet

#LetsConnect

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *