fbpx
Gratis verzending vanaf €35,-
Unieke producten
Milieuvriendelijk, hoogste kwaliteit
Professioneel advies: 085 - 743 03 12

Leren of uitbesteden….

28 augustus 2020

Het doel van Winstgever is om voor ondernemers het ondernemen leuk te houden of leuker te maken. Waarom? De echte intrinsieke ‘Why’ is enkele jaren geleden ontstaan.

Ik had een hele leuke baan als accountmanager. Week in week uit zette ik mij volledig in voor mijn werkgever en mijn klanten. Ik vond het geweldig leuk dus kostte het mij nauwelijks energie. Tot het moment dat het bedrijf werd overgenomen. Ineens moest alles anders. Op een manier die niet meer bij me paste. Met steeds meer tegenzin deed ik mijn ding. Ineens niet meer uit enthousiasme maar uit plichtsbesef. Dat kon natuurlijk niet goed blijven gaan en ik belandde in een fikse burn-out.

Tijdens deze periode realiseerde ik me hoe dankbaar ik was dat ik werknemer was en mijn salaris gewoon werd doorbetaald. Stel je voor dat dit me was overkomen toen ik nog zelfstandig ondernemer was! Dan krijg je in veel gevallen niets, want de meeste ondernemers hebben zich hier niet voor verzekerd. Dan kun je je huis verkopen!

Veel ondernemers lopen dit risico

Ik weet nog dat, toen ik mijn beddenwinkel in Utrecht net had overgenomen, ik soms wel 100 uur per week werkte. Ik had overal energie voor. Het geven van slaapadvies was namelijk mijn passie, ik wilde toen mensen helpen met beter te slapen. Dat was de reden dat ik die beddenwinkel had overgenomen. Het waren de randzaken die mij energie kostte, overleg met de accountant, belastingaangifte, gesprekken met slecht functionerend personeel, vergaderingen met de franchisegever etc. etc.

Ik weet dat veel ondernemers (en zzp’ers) dit herkennen. Je begint als zelfstandig ondernemer omdat je een passie hebt en behoefte hebt aan vrijheid. Na verloop van tijd kom je erachter dat die passie alleen niet genoeg is. Dat er allerlei randzaken bij komen kijken die je helemaal niet leuk vindt of waar je niet zo goed in bent. Die randzaken slurpen energie.

Voor veel ondernemers is het het sales-proces wat ze veel energie kost. Het netwerken, leads verzamelen, koud bellen en dan jezelf proberen te verkopen. Veel ondernemers kijken daar tegenop omdat ze hier simpelweg niet zo goed in zijn. Omdat je er niet zo goed in bent kost dit je veel tijd en energie om voldoende omzet te realiseren. Tijd en energie die je beter kunt besteden aan je core-business. Vergelijk het met een stukadoor. Een stukadoor stukt een muurtje in een uur waar jij, als je het zelf zou doen, enkele uren mee bezig bent.

Leren of uitbesteden

Zo is het met heel veel dingen waar je mee te maken krijgt als ondernemer. Je hebt twee keuzes:

  1. Als je het zelf wil of moet doen dan zul je het je moeten aanleren om effectiever te worden of
  2. Je zoekt iemand die het voor je doet, iemand die het wel leuk vindt en er goed in is.

Dat is precies waar Winstgever je mee wil helpen. Op de meest voorkomende onderwerpen waar je als ondernemer tegenaan loopt heeft Winstgever specialisten gevonden die er wel goed in zijn, die het wel leuk vinden om te doen. Deze specialisten kun je helpen om er zelf beter in te worden (zodat het minder tijd en energie kost) of kunnen het werk van je overnemen!

Denk hierbij aan:

Grijp in voor het te laat is

Veel ondernemers wachten te lang, proberen het eerst zelf. Dat snap ik, dat is je trots. Maar dat jij goed bent in jouw vak is fantastisch het betekent echter niet dat je alles moet kunnen.

Neem nou een van mijn ‘helden’, John de Mol, hij is niet zo groot geworden door alles zelf te doen… Hij is zo groot geworden door de beste mensen om zich heen te verzamelen. Door zicht te concentreren op de dingen waar hij zelf goed in is en te vertrouwen op de expertise van anderen. Denk jij dat John op dinsdagavond de administratie zit bij te werken aan de keukentafel?

Zelfkennis is het begin van alle wijsheid…. Kijk eens goed naar jouw werkweek. Hoeveel tijd besteed je aan de dingen waar je je geld mee verdient? Hoeveel tijd ben je bezig met de dingen die je echt leuk vindt om te doen? Hoeveel energie vloeit er weg aan de overige zaken?

Zullen we samen eens kijken of dat beter kan?

Gerelateerde artikelen

Potentiële klanten vs. Leads

-

Aanbevelingen

-

Koert Verriet

#LetsConnect

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *