Gratis verzending vanaf €35,-
Unieke producten
Milieuvriendelijk, hoogste kwaliteit
Professioneel advies: 085 - 743 03 12

Jouw WHY als onderscheidend vermogen….

9 april 2021

Bij Social Selling gaat het erom om jouw verhaal over te brengen op je potentiële klant. Een ontzettend belangrijk onderdeel van jouw verhaal is je ‘Why’ (Simon Sinek). Waarom doe je wat je doet….?

De reden dat jij bent gaan doen wat je doet is namelijk, zeer waarschijnlijk, een groot gedeelte van je onderscheidende vermogen! Ik zal proberen om dit duidelijker te maken aan de hand van een voorbeeld.

Neem nou Kaas…. Ik woon in een dorpje in Brabant. We hebben in ons dorp 4 supermarkten waar ze uiteraard kaas verkopen en een kaashandel. Allemaal op een afstand van minder dan 1 kilometer van mijn huis. Ook hebben we, een dorp verder, een boer zitten met koeien waarvan ze, ter plekke, van de melk kaas maken. De boerin en hun twee dochters bemannen, op de boerderij, de boerderijwinkel waar ze hun zelfgemaakte kaas maken. De boerin heet Ria, hun twee dochters Anne en Monique. Je kunt duidelijk zien dat Anne op Ria lijkt en Monique op haar vader, Henk. In de boerderijwinkel kun je de kaasmakerij zien en zie je Ria regelmatig aan het werk. Je parkeert op het terrein van hun boerderij en kunt zo de stallen binnenlopen om kennis te maken met Henk en zijn melkgevende dames. Naast de eigengemaakte kaas, waar moeder en dochters vol passie over kunnen vertellen, kun je er ook eigengemaakte yoghurt, melk etc. kopen.

Twee keer per jaar organiseren Henk en Ria een open dag. Iedereen is dan welkom op hun boerderij en kaasmakerij. Henk vertelt dan over zijn passie, zijn koeien en hoe hij als kind altijd al boer wilde worden. Ria vertelt over het kaasmaken en waarom zij dat zo’n machtig mooi vak vindt. Dat verhaal vertellen ze op zo’n open dag misschien wel 100 keer en de 100e keer met evenveel passie als de 1e keer. Ruim 10 jaar geleden was ik op zo’n open dag met mijn 2 zoons. Ik werd gegrepen door de passie van Henk en Ria.

Nog steeds rijd ik iedere zaterdagochtend 6 kilometer heen en 6 kilometer terug om daar mijn kaas en andere melkproducten te halen. Waarom? Niet omdat het goedkoper is, want dat is het niet, maar omdat ik het verhaal van Henk, Ria en hun twee dochters zo mooi vind. Omdat ik dan weet waar mijn geld heen gaat en dat ik er eerlijke producten voor terug krijg. De koeien van Henk en de kaas van Ria en de vriendelijke bediening van Anne en Monique hebben van mij een trouwen klant gemaakt.

De kinderdroom van Henk en de passie voor kaas van Ria. Dat is hun onderscheidend vermogen.

Mijn ‘Why’ verhaal begint in december 2017.

Ik werkte als Accountmanager voor een bedrijf dat kasten op maat maakte. Ik had tot november 2017 de leukste baan van Nederland. Dat veranderde toen mijn werkgever werd overgenomen en er een hele nieuwe wind ging waaien. Tegelijkertijd was mijn belangrijkste sparringpartner, mijn vrouw, draagmoeder voor haar zus en vooral daarmee bezig. Ze kon er even niet voor mij zijn. Mijn vader (mijn tweede sparringpartner) werd terminaal ziek en was bezig met ‘overleven’. Hem wilde ik niet lastigvallen met mijn sores.

Nergens kon ik terecht met mijn verhaal en raakte steeds dieper in de put. Toen mijn klanten het begonnen te merken besloot ik dat ik even rust moest nemen en om naar de huisarts te gaan. Ik was er toen nog van overtuigd dat het met een paar dagen goed slapen wel gedaan zou zijn.

Huilend, iets wat ik normaal nooit deed, zat ik mijn verhaal te vertellen bij een hele lieve huisarts. Zij zei me dat dit niet zomaar iets was, ze was ervan overtuigd dat ik een burn-out had en dat was volgens haar niet te verhelpen met een paar inslaappillen (daar kwam ik voor). Ik moest naar een therapeut.

Nu, ruim drie jaar na mijn inzinking, sta ik weer helemaal energiek in het leven. Klaar om er een succes van te maken. Herboren! Ik heb mijn leven omgegooid en ben inmiddels zelfstandig ondernemer en doe alleen nog maar dingen die ik leuk vind. Ik ben mijn burn-out eeuwig dankbaar.

Ik heb ruim anderhalf jaar nodig gehad om te genezen. Die tijd had ik omdat ik werknemer was toen ik ziek werd. Ik had een vangnet, de ziektewet.

Dit vangnet hebben ondernemers niet! Zij hebben geen tijd voor een burn-out maar lopen hier wel een groot risico op. Hoezo? Ondernemers zijn mensen die graag zelf problemen oplossen, vaak vinden ze het moeilijk om hulp in te schakelen. Verder zijn ze vaak met ondernemen begonnen vanuit een bepaalde passie. Gedurende het ondernemen komen veel ondernemers er achter dat er ook een heleboel bij komt kijken wat ze helemaal niet leuk vinden….. waar ze misschien wel helemaal niet zo goed in zijn……

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

Met Winstgever is het mijn doel, mijn WHY om ondernemers te helpen om het ondernemen leuk te houden. Om ze te helpen met plezier succesvol te ondernemen.

Dat is waarom ik in december 2019 ontslag heb genomen en me in januari 2020 heb ingeschreven bij de KvK.

Maak jij al voldoende gebruik van JOUW verhaal? JOUW why? Plan een gratis en vrijblijvend Strategiegesprek in mijn agenda om te beginnen met JOUW Social Selling strategie.

Gerelateerde artikelen

Interview

-

Koert Verriet

#LetsConnect

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Waarmee kan ik je helpen?