fbpx
Gratis verzending vanaf €35,-
Unieke producten
Milieuvriendelijk, hoogste kwaliteit
Professioneel advies: 085 - 743 03 12

Geven vs. Krijgen

2 juli 2020

photo :Joke Schut Photography

Vroeger vond ik het veel leuker om iets te krijgen dan om te geven. Sterker nog. Ik vond geven helemaal niet leuk! Ik hield het vrijwel altijd liever zelf….

Dat is in de loop der jaren wel veranderd. Dat proces, want dat is het, begon op de 18e verjaardag van mijn schoonzus, de jongste zus van mijn vrouw Franka. Ik weet het nog goed hoe gelukkig ik er van werd.

Franka en ik hadden namelijk besloten haar een mobiele telefoon te geven. Haar eerste mobieltje! De blik in haar ogen, hoe haar gezicht ineens begon te stralen! Het was echt een onvergetelijk en onbetaalbaar moment. Ik werd er voor het eerst gelukkig van om iets weg te geven!

Het cadeau was eigenlijk te duur, zeg maar boven het gebruikelijke budget maar iedere euro waard!

Het heeft nog even geduurd voordat ik echt de kracht van geven doorkreeg maar nu ben ik echt helemaal los!

Ik probeer nu zoveel mogelijk te geven. Waardevolle informatie, tips, inzichten, hulp etc. De grap is dat dat, uiteindelijk, veel meer oplevert. Dat klinkt tegenstrijdig maar dat is het niet! Hoe meer je geeft, des te meer je krijgt!

Hoe werkt dat? Neem nou LinkedIn als voorbeeld. Je hebt, ook daar, ‘Gevers’ en ‘Krijgers’. Mensen die willen Geven en mensen die willen Krijgen.

Je kent dat wel, van die mensen die alleen maar willen scoren, die in een post vertellen hoe goed ze wel niet zijn, wat ze allemaal kunnen en dat je echt bij hen moet zijn om je probleem op te laten lossen. Vermoeiend en niet interessant!

De andere groep zijn de mensen die in hun posts waardevolle informatie geven. Leuk en zinvol om te lezen, je leert er echt wat van. De grap is nou dat dit soort post een hele positieve bijdrage leveren aan de beeldvorming over de schrijver. Deze komt niet alleen vriendelijker over maar vooral deskundiger en geloofwaardiger. Je zult zo’n post veel eerder een like geven, van commentaar voorzien of zelfs delen.

Stel je wil graag een nieuwe website. Je twijfelt nog of je die zelf wil gaan maken of het laten doen. Je komt op LinkedIn twee posts tegen. In de een prijst iemand zich aan als de beste website bouwer. In de andere geeft iemand je een paar waardevolle tips waar je op moet letten als je een website gaat bouwen.

Je gaat aan de slag, je probeert het eerst zelf. Dan kom je erachter dat het toch lastiger is dan je dacht en besluit hulp in te schakelen. Wie zou je dan het eerst benaderen? Degene die zichzelf aanprees of degene die je waardevolle tips gaf? Ik denk dat ik jouw antwoord wel weet!

De moraal van dit betoog is dus dat het, net als in het hele leven, het ook op Social Media met LinkedIn in het bijzonder, beter is te geven dan om te krijgen!

Dat is de les die ik in deze blog wil GEVEN….

Gerelateerde artikelen

Mijn leven is één groot feest (deel 2)

-

Doen wat je leuk vindt…

-

Koert Verriet

#LetsConnect

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *