Gratis verzending vanaf €35,-
Unieke producten
Milieuvriendelijk, hoogste kwaliteit
Professioneel advies: 085 - 743 03 12

Hoe begin je aan een social selling-strategie?

27 maart 2021

Enkele jaren geleden pakten sales managers nog de gouden gids met de telefoon en belden ondernemingen op, in de hoop producten aan de man te kunnen brengen. In de meeste gevallen kreeg je echter niet de kans om aan storytelling te doen omdat de klant je verkooppraatje maar weinig kon waarderen. Het zogeheten ‘koud bellen’ bleek zijn beste tijden achter de rug te hebben. Er diende zich hoogdringend een nieuw alternatief op. Die wisseloplossing die boven de doopvont werd gehouden, heet social selling. Maar wat betekent zo een social selling-strategie nu eigenlijk?

De omschrijving van social selling in een notendop

Met de social selling-methode schakel je verschillende social media in om fonkelnieuwe leads aan te trekken en om een langdurige vertrouwensrelatie op te bouwen. Het is een duurzame verkoopstrategie waarbij alles draait rond de klant en je personal branding. In tegenstelling met koud bellen laat je de potentiële consument naar je toekomen in plaats van dat jij de mogelijke klant benadert. Dit heeft tot gevolg dat het eerste contactmoment een heel stuk laagdrempeliger wordt dan het vroegere koud bellen. Dit doe je door op de social media platforms berichten te sturen waar je leads zitten. Om de belangstelling te wekken voor je personal branding, kan je volgende richtlijnen in het achterhoofd houden:

  • Toon oprechte interesse
  • Deel vooral waardevolle en bruikbare content die probleemoplossend is
  • Ga proactief op zoek naar vraagstellingen die je kan beantwoorden
  • Door de nodige aandacht te trekken
  • Het aangaan van interactie

Voor alle duidelijkheid en om mogelijke misverstanden uit de weg te ruimen: het is niet hetzelfde als social media marketing waarbij content op het juiste tijdstip, op de juiste plaats en bij de juiste ‘gegadigde’ wordt geleverd. Bij social selling draait alles rond personal branding. Een sterk zakenprofiel van een bedrijf volstaat niet. De persoonlijke profielschets speelt eveneens een hele grote rol. Klanten willen worden aangesproken als mens en ook zaken doen met een persoon. Niet met een onderneming. De focus mag niet alleen bij het binnenhalen van leads liggen, maar ook bij het uitbouwen van zoveel mogelijk langdurige klantrelaties. Als je doodeerlijk overkomt, dan komen de leads in feite vanzelf. Hou het recht-toe, recht-aan.

 Het stappenplan van een social selling-strategie

Hoe begin je nu aan deze marketing niche? Hieronder vind je een korte checklist hoe je best dit aanpakt:

  • Denk na hoe je het wil doen en waarom

De social selling-aanpak maakt best een onderdeel uit van een groter geheel, onder de motorkap van een grotere marketing- en sales matrix. Het ondersteunt enkel maar de andere salestechnieken die worden toegepast binnen een bedrijf. Bekijk hoe de nieuwe aanpak in het geheel kan passen. Daarnaast moet je ook over de doelgroep nadenken hoe je die wil benaderen. Wie beantwoordt aan de voorwaarden van de vooropgestelde ideale consument? Op welke manier kan je de potentiële nieuwe klant overtuigen?

  • Het helpt je personal brand ontwikkelen

Start met een audit van je social media-kanalen. Stel de vraag waar je vandaag actief op bent. En vooral, waar is je potentiële klant actief? In veel gevallen wordt LinkedIn als uitverkoren social media-kanaal aanzien. Je zal de overweging moeten maken welke social media kanalen het beste matchen met je doelgroep. Maak niet de fout om verschillende kanalen tegelijkertijd in te zetten. Begin met één, maximaal twee sociale media platforms. Eénmaal die knoop doorgehakt, zal je moeten brainstormen hoe je je personal brand in de markt wil gaan zetten in de toekomst. Duidelijke afgebakende krijtlijnen uitstippelen, maakt het immers iets eenvoudiger om de doelgerichte content op te stellen. Het is vooral belangrijk dat je een personal touch geeft aan alle content die je gaat delen en maken. Zich onderscheiden van de concurrentie zorgt dat je opvalt. Dingen in je eigen woorden formuleren op een persoonlijke menselijke manier, wordt enorm gewaardeerd. Ook wel storytelling genoemd. Hierdoor krijg je automatisch aandacht. Vaak wordt het emotionele aspect hierbij als ultiem hulpmiddel aangesproken.

  • Tijd om aan de slag te gaan

Wanneer je eruit bent welk soort content je gaat brengen en het social media platform hebt gekozen, is de tijd aangebroken om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Zoals dat het geval is bij andere soorten van marketing, is het uiterst belangrijk om bepaalde dingen uit te proberen. Welke content scoort het beste en welk format lijkt het beste voor je doelgroep? De volgende stap is hoe je aan de juiste content komt. Zoek naar informatie binnen je niche. Op deze manier moet je zelf niet altijd op zoek te gaan, maar komt de content naar je toe zonder veel moeite. Er zijn verschillende opties wat je kan doen. Zo volg je mensen via Instagram of Twitter of schrijf je je in voor nieuwsbrieven en volg je blogs. Zoek zelf uit wat voor jou het beste past.

  • Stel doelen voorop volgens bepaalde criteria

Een duidelijk doel helpt je strategie bepalen en zorgt voor een zekere motivatie. Aan de hand van volgende criteria stel je bepaalde doelstellingen voorop:

  • De hoeveelheid leads die je bereikte
  • Het aantal mensen die je benadert
  • De betrokkenheid van nieuwe klanten
  • Hoeveel reacties breng je teweeg
  • Hou het aantal vermeldingen bij
  • De gestage groei van de accounts op de voet volgen
  • Het aantal online conversaties bijhouden
  • Het aantal offline besprekingen dat voortspruit uit een online gesprek evalueren

 Leads opvolgen, opschalen en analyseren

Als iemand een online formulier heeft ingevuld op je website, social media account of landingspagina: dan kan je hem of haar in ieder geval bij wijze van spreken achterna zitten. Vertrouw op je eigen buikgevoel en je eigen opgebouwde ervaring wanneer je een lead moet opvolgen of niet. Daarnaast zal je moeten blijven meten en analyseren of je de juiste strategie en juiste aanpak hebt toegepast. In het andere geval zit er niets anders op dan bij te sturen als offline gesprekken niet het behaalde resultaat behaalden die je bent begonnen met een online conversatie. Verlies de vooropgestelde doelen niet uit het oog.

 Voorkom volgende mogelijke valkuilen

  • Het gebrek aan planning

Als je geen vast omlijnde planning nastreeft, zal je het vooropgestelde project heel vlug opgeven. Zorg dat je een ritme kiest dat realistisch haalbaar is en reserveer tijd wanneer je je met je posts gaat bezighouden. Maak een bepaalde planning om op een vast tijdstip in de week content te versturen. Consistente storytelling is heel belangrijk.

  • Kwaliteit staat boven kwantiteit

Een social selling-strategie wordt niet altijd bepaald door de hoeveelheid berichten die je mogelijke klanten in hun feed ontdekken. Kwalitatieve content staat altijd boven kwantitatieve inhoud. Als je te pas of te ongepas de hele tijd irrelevante links gaat delen of wil gaan schooien voor likes, gaat dit sowieso zorgen voor wrevel en irritaties. Vermijd dat je berichten niet als spam worden aangevinkt. Zorg voor praktische en bruikbare content waar je aangesloten netwerk ook iets aan heeft. Anders verlies je de voeling met je leads.

  • Maak niet de fout om alleen maar berichten te verzenden

Zorg voor interactie tussen je doelgroep en eventuele influencers. Het basisprincipe van social media is dat je niet alleen berichten verzendt, maar dat je uiteraard ook anticipeert op reacties. Zo kom je te weten wat de behoeften zijn van je targets die je beoogt.

Wil je meer weten over Social Selling? Geef je dan op voor mijn nieuwsbrief over dit onderwerp: https://www.winstgever.nl/nieuwsbrief/

Gerelateerde artikelen

Zakelijk vs Persoonlijk

-

Online klantenbinding

-

Koert Verriet

#LetsConnect

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *